Skip to main content

U sklopu Erasmus+ projekta HER[AI]TAGE: Očuvanje nematerijalne kulturne baštine i ekološkog znanja kroz tehnologiju umjetne inteligencije, danas je održana pronicljiva online panel rasprava koja je okupila raznoliku skupinu stručnjaka iz cijele Europe. Cilj panela bio je potaknuti bogat dijalog o sjecištu umjetne inteligencije, zajedničke kulturne baštine i ekološke održivosti, istražujući kako se nove tehnologije mogu iskoristiti za društveno dobro, posebice u području obrazovanja odraslih.

Projekt HER[AI]TAGE je suradnja između partnera iz Hrvatske (Kultivator, prijavitelj, i POU Čakovec), Slovenije (Hrvatsko kulturno društvo Pomurje) i Srbije (Gradska biblioteka u Novom Sadu). Projekt nastoji očuvati ekološko znanje i nematerijalnu kulturnu baštinu svojih starijih građana. HER[AI]TAGE ima za cilj prikupiti više od 60 priča od starijih osoba o njihovom ekološkom znanju i nematerijalnoj kulturnoj baštini u tri zemlje. Projekt će koristiti umjetnu inteligenciju za transkripciju, ilustriranje i stvaranje audio verzija tih priča, koje će zatim biti objavljene u digitalnoj bazi podataka i kao interaktivna e-knjiga. Nadalje, HER[AI]TAGE će razviti tri ubrzana MOOC (Masovni otvoreni online tečaj) tečaja o etičkoj upotrebi umjetne inteligencije u obrazovanju odraslih, kulturnoj baštini i ekološkom obrazovanju.

Panel je okupio istaknute sudionike, od kojih je svaki ponudio jedinstvenu perspektivu na temu:

  • Manuel Pascuttini iz KAOS Bildungsservice u Austriji.
  • Felix Michael Hafner koji predstavlja BürgerInnen Forum Europa i Bildungshaus Retzhof iz Austrije.
  • Claus Brandt Kristensen iz CELF – Centar za strukovno obrazovanje Lolland Falster u Danskoj.
  • Lindy Damen iz EVRgreen Studio u Nizozemskoj.
  • Huso Jusić s Pučkog sveučilišta Lendava u Sloveniji.
  • Aleksandar Novak iz udruge Kultivator u Hrvatskoj.
  • Ivica Jeđud s Pučkog otvorenog učilišta Čakovec u Hrvatskoj i Instituta za globalno distribuirana otvorena istraživanja i obrazovanje u Švedskoj.

Rasprava panelista iznjedrila je nekoliko ključnih zaključaka. Razgovor se dotaknuo brze integracije umjetne inteligencije u svakodnevni život i njezinog potencijala za poboljšanje obrazovanja kroz personalizirane puteve učenja. Međutim, panelisti su također izrazili značajnu zabrinutost da bi umjetna inteligencija mogla produbiti digitalni jaz za starije polaznike i one sa slabijim tehničkim vještinama, ističući ključan izazov za budućnost obrazovanja odraslih. Svi panelisti složili su se da uvođenje alata generativne umjetne inteligencije označava “promjenu paradigme” u načinu na koji pristupamo učenju, podučavanju i obrazovanju općenito.

Razgovor se također usredotočio na dvojaku ulogu umjetne inteligencije u doba dezinformacija. Panelisti su primijetili da, iako umjetna inteligencija može biti moćan alat za borbu protiv dezinformacija i promicanje građanskog angažmana, njezina učinkovita uporaba ovisi o razvoju široko rasprostranjene “pismenosti o umjetnoj inteligenciji” kroz kvalitetne programe obrazovanja odraslih. Ta obrazovna potreba proteže se i na strukovno obrazovanje, gdje se u raspravi istraživalo kako se umjetna inteligencija može integrirati kako bi se učenici i polaznici opremili za tehnološki razvijajuće tržište rada. Predstavljeni su praktični primjeri, poput korištenja umjetne inteligencije kao “didaktičkog alata” za pripremu materijala za nastavu i nastavnih planova, pa čak i za pomoć u povećanju reflektivnosti kroz implementacije chatbotova. Značajna je bila i tvrdnja da moderni alati poput umjetne inteligencije mogu pomoći u očuvanju tradicionalnih zanata kroz digitalne arhive i metode učenja potpomognute umjetnom inteligencijom, čime se čuva tradicionalno znanje starijih za buduće generacije.

Panelisti su također istražili kako umjetna inteligencija, ozbiljne igre i imerzivne tehnologije mogu promicati ekološko djelovanje i očuvati našu “ekološku baštinu”. U tom kontekstu, umjetna inteligencija, kroz svoje generativne sposobnosti, može se smatrati vrijednim alatom ne samo za pružanje pogleda nekog drugog, već i drugog vremena. To stvara most između prošlosti i sadašnjosti koji ukazuje na moguće buduće scenarije. Panelisti su naglasili ključnu potrebu za snalaženjem u etičkim zamkama kako bi se osiguralo da ove tehnologije štite, a ne nenamjerno štete našem okolišu i kulturi. To je dovelo do šire rasprave o uključivosti, gdje je umjetna inteligencija identificirana kao vrijedan alat za premošćivanje jezičnih barijera u multikulturalnim regijama, čineći lokalnu kulturnu baštinu dostupnijom svima.

Rasprava je naglasila da i učenici i edukatori moraju steći ključne vještine za etičnu i učinkovitu upotrebu alata generativne umjetne inteligencije. Kritičko razmišljanje iskristaliziralo se kao neophodna vještina u ovom procesu. Panelisti su potvrdili da je kritički pristup sadržaju koji prezentiraju alati generativne umjetne inteligencije obavezan, jer bi se ti alati trebali koristiti za poboljšanje procesa učenja, a ne za njegovu zamjenu.

Gledajući u budućnost, panelisti su se složili oko nužnosti održavanja pristupa s “ljudskim nadzorom” (“human-in-the-loop”), osiguravajući da umjetna inteligencija podržava, a ne zamjenjuje ključne ljudske elemente podučavanja i učenja. Panelisti su naglasili da, iako se umjetna inteligencija može činiti moćnom, nikada neće moći u potpunosti zamijeniti drugu osobu. Pronicljivi doprinosi s ove panel rasprave bit će uključeni u nadolazeće rezultate projekta, obogaćujući njegove obrazovne sadržaje i usmjeravajući odgovornu upotrebu umjetne inteligencije.

Za više informacija o projektu, posjetite https://her-ai-tage.pou-cakovec.hr/.

Financirano sredstvima Europske unije. Iznesena mišljenja i stavovi odražavaju isključivo stav autora i ne moraju se podudarati sa stavovima Europske unije ili Agencije za mobilnost i programe EU (AMPEU). Ni Europska unija ni tijelo koje dodjeljuje bespovratna sredstva ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Kontaktirajte nas
Politika privatnosti

Pučko otvoreno učilište Čakovec nastoji svoje mrežne stranice učiniti pristupačnima u skladu sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 17/19; dalje u tekstu: Zakon) kojim se prenosi Direktiva (EU) 2016/2102 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. listopada 2016. o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora (SL L 327, 2.12.2016.).

Ova Izjava o pristupačnosti primjenjuje se na mrežno sjedište Pučkog otvorenog učilišta Čakovec, a koje se nalazi na adresi https://www.pou-cakovec.hr/, uključujući sve poddomene stranica koje su objavljene u sklopu iste.

 

Stupanj usklađenosti

Mrežno sjedište https://www.pou-cakovec.hr/ djelomično je usklađeno sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske zbog neusklađenosti koje su navedene u nastavku.

 

Nepristupačan sadržaj

Sadržaj naveden u nastavku nepristupačan je zbog sljedećih razloga:

  • slike na naslovnoj stranici nemaju prikladan opis;
  • pojedine poveznice na naslovnoj stranici nisu istaknute pa korisnik odmah ne prepoznaje da je riječ o poveznicama;
  • pojedine poveznice nemaju prikladan opis;
  • dio postavljenih dokumenata nije dostupan u strojno čitljivom obliku;
  • dio teksta nema dobar kontrast teksta, tekstualnih okvira i slika u odnosu na pozadinu stranice;

 

Podizanje razine pristupačnosti

Pučko otvoreno učilište Čakovec poduzima aktivnosti kojima će nastojati postići usklađenost sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske.

 

Nerazmjerno opterećenje

Za sve navedene neusklađenosti pod točkama 1 do 5 Pučko otvoreno učilište Čakovec privremeno se poziva na iznimku zbog nerazmjernog opterećenja u smislu članka 8. Zakona. U skladu s člankom 3. Zakona, PDF datoteke koje su objavljene prije 23. rujna 2018. godine Pučko otvoreno učilište Čakovec kvalificira kao arhivu te su one izuzete od primjene Zakona.

 

Tehnička ograničenja

Tehnička ograničenja trenutne arhitekture sustava onemogućavaju postizanje potpune usklađenosti mrežnog sjedišta Pučkog otvorenog učilišta Čakovec sa Zakonom o pristupačnosti, što se očituje u otežanom kretanju osoba s invaliditetom mrežnim sjedištem zbog kompleksnosti stranica i podstranica, u ograničenom broju mogućih načina pretraživanja i složenim postupcima pri unosu materijala.

 

Priprema ove izjave o pristupačnosti

Ova je izjava sastavljena 1. srpnja 2020. godine, prema Predlošku izjave o pristupačnosti koji je u skladu s Direktivom (EU) 2016/2102 Europskog parlamenta i Vijeća o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora, a utvrđen je Provedbenom odlukom Komisije (EU) 2018/1523.

Izjava je zadnji put preispitana 1. srpnja 2022. godine. Pučko otvoreno učilište Čakovec redovito će revidirati ovu izjavu po otklanjanju razloga zbog kojih su pojedini sadržaji bili nepristupačni.

 

Povratne informacije i podaci za kontakt

Molimo korisnike mrežne stranice Pučkog otvorenog učilišta Čakovec ako primijete neusklađen sadržaj, koji nije obuhvaćen ovom izjavom, da o tome obavijeste:

Službenika za informiranje: Darja Spahija

tel. +385 40 / 395 - 236

e-mail: info@pou-cakovec.hr

poštom: Pučko otvoreno učilište Čakovec, Kralja Tomislava 52, 40000 Čakovec

 

Postupak praćenja provedbe propisa

Povjerenik za informiranje Republike Hrvatske je tijelo nadležno za praćenje usklađenosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora sa zahtjevima pristupačnosti kao i za nadzor nad provedbom Zakona.

U slučaju nezadovoljavajućih odgovora na obavijest ili zahtjev za povratne informacije o pristupačnosti ovih mrežnih stranica, korisnici se mogu obratiti Povjereniku za informiranje putem elektroničke pošte: pristupacnost@pristupinfo.hr.